The Left Hand of Darkness
⊳ The Left Hand of Darkness
⊳ Ursula K. Le Guin
⊳ 1969
“The King is pregnant!” är kanske ett av de mest kända citaten från Ursula K. LeGuins The Left Hand of Darkness (1969) - ett av den queera litteraturhistoriens mest geniala verk!
Invånarna på planeten Gethen befinner sig i somer, ett asexuellt, könslöst tillstånd tjugotvå av månadens tjugoåtta dagar medan de går in i kemmer, blir fertila och antar antingen en kvinnlig eller manlig könsposition, de sex övriga dagarna. Under sina liv antar getherianerna olika positioner under sina kemmer-tillstånd, de kan med andra ord både befrukta och bli befruktade och således bli både vad vi skulle kalla mödrar och fäder. Det nästan mest spännande är att de antar den position som står i opposition mot de omgivande individernas tillstånd.
På @bonnierskonsthall pågår just nu utställningen Kosmologiska pilar som ”samlar tretton samtida konstnärskap som använder sig av science fiction och rymden för att ställa centrala frågor kring människans existens och hur vi behandlar den värld vi lever i. Konstverken lyfter fram idéer och visioner som rör sig fritt mellan ämnen som astronomi, miljö, genus, kolonisering, futurism och artificiell intelligens.” Det jag tycker är mest spännande är kopplingen mellan cellbiologi, astronomi, historia och existentialism (jag är ju trots allt biologi- och svensklärare!) i bland annat Larissa Sansour och Anna Hoetjes olika verk. Och framför allt - Lee Buls inspiration från just LeGuins The Left Hand of Darkness.
”I och med att getherianerna intar motsatt position mot majoriteten i sitt omgivande samhälle formuleras här en utopi där sexualitet och kön tydligt skapas – kön är en handling – och där meningen av kön och sexualitet endast uppstår i förhållande till reproduktion, inte till andra samhällsföreteelser. Samhället här organiseras annorlunda, delvis som en följd av att synen på kön och sexualitet är annorlunda då alla individer är potentiella mödrar och fäder på samma gång. Här bidrar fantasin och utopin med högst relevanta perspektiv på ett konkret fenomen i vårt samhälle – föräldraskapet. Genom detta uppstår också sprickor i våra medvetanden som vi kan fylla med andra idéer och tankar som ger oss större livsutrymmen.”
Ovanstående text är ett utdrag från en artikel jag skrev om utopiers betydelse för queer aktivism för tidskriften @v.erkligheter (nr 2, 2015) som obegripligt nog fick den dödligt tråkiga titeln ”Visioner som verktyg”.
Om ni vill läsa mer om mina tankar kring The Left Hand of Darkness kan ni också söka fram min gamla C-uppsats i litteraturvetenskap ”Den Queera utopin” (2011). Men framför allt - se utställningen på Bonniers Konsthall och läsa Ursula K. LeGuins böcker!
Makz Bjuggfält